VerbijsterendAdvies.nl
Persoonlijk maatwerk in verzekeringen en financiŽle diensten van De PensioenMakelaar & De HypothekenMakelaar

 

Verlengingsvoorstellen spaarhypotheek zetten klant op verkeerde been’

Veel geldverstrekkers die een verlengingsvoorstel sturen naar klanten met een spaarhypotheek, leveren een incompleet overzicht. Klanten die dachten goedkoper uit te zijn met de lage rente, worden na de verlenging onverwacht geconfronteerd met hogere maandlasten. Dat stelt de Hypotheekshop in het weekbericht. De keten pleit ervoor dat geldverstrekkers hun spaarhypotheekklanten beter gaan informeren bij verlengingen.

 

Klanten die tussen 2006 en 2008 een 10-jaar vaste spaarhypotheek afsloten, kunnen vaak rekenen op een rente die 3 tot 4 procentpunt lager is dan bij afsluiten. Omdat bij spaarhypotheken de hypotheekrente is gekoppeld aan de spaarpremie, leidt dat vaak tot hogere netto maandlasten. Als de rentevaste periode bij afloopt, geven geldverstrekkers volgens de Hypotheekshop vaak alleen de nieuwe rentestanden door aan consumenten en niet de daardoor hogere spaarpremie.

Teleurstelling hogere maandlast

“Achteraf overheerst dan de teleurstelling, als blijkt dat de uiteindelijke nieuwe maandlasten soms een paar honderd euro hoger worden dan waarvan uitgegaan was”, schrijft de Hypotheekshop. “Het is daarom belangrijk dat mensen op basis van alle benodigde informatie hun keuze kunnen maken.” Volgens de adviesketen wijzen aanbieders op systeemtechnische beperkingen als oorzaak van het ontbreken van de spaarpremie. De Hypotheekshop ziet echter ook aanbieders die wel de nieuwe premie aanleveren bij het verlengingsvoorstel.

Opvragen duurt te lang

“De ervaring leert dat ook het opvragen van de nieuwe premie op het moment van verlengen lang kan duren. We pleiten er derhalve voor dat geldverstrekkers de consument op dit punt beter gaan informeren, zodat deze weloverwogen kan kiezen.”

BRON: AM / Bart van de Laak op 9 okt 2018

 

DeHypothekenMakelaar.nl

 



Laatste update: 09/10/2018 11:57.52