VerbijsterendAdvies.nl
Persoonlijk maatwerk in verzekeringen en financiŽle diensten van De PensioenMakelaar & De HypothekenMakelaar

Kifid geeft renteklagers gelijk

Twee consumenten die meenden dat hun bank ten onrechte de renteopslag op hun hypotheeklening had verhoogd, zijn in het gelijk gesteld door het financiële klachteninstituut Kifid. ING en ABN Amro moeten het verschil in de betaalde rente en de vooraf overeengekomen rente vergoeden.

De twee vrijwel identieke zaken en bijbehorende uitspraken zijn opvallend, aangezien in de leningdocumentatie van beiden was aangegeven dat de bank de renteopslagen eenzijdig mocht veranderen. In eerdere, vergelijkbare gevallen, oordeelde het Kifid een aantal maal in het voordeel van de hypotheekverstrekkers.

Omstandigheden

In de twee zaken, waarin het Kifid woensdag uitspraak deed, oordeelt de geschillencommissie van het klachteninstituut dat nergens in de voorwaarden of in de overige leningdocumentatie duidelijk is gemaakt 'onder welke omstandigheden, volgens welk mechanisme en in welke mate renteopslagen kunnen worden verhoogd'.

Daardoor was het volgens de geschillencommissie voor beide consumenten onmogelijk om van te voren een goede inschatting te maken van de economische gevolgen van het aangaan van de lening. Het Kifid kwalificeert beide wijzigingsbedingen als 'onredelijk bezwarend'.

Verhoging

De klant van ING sloot in 2005 een lening af van €1,3 mln en kwam een rentepercentage overeen van het euribortarief plus een opslag van 1%. De bank verhoogde de opslag in 2009 naar 1,86%, verlaagde die later naar 1,57% om de opslag daarna te verhogen naar 2,5% en 3,26%.

Bij de klant van ABN Amro ging het om een geldlening van €400.000 met een opslagpercentage van 1,2% boven euribor. In het geval van deze klant werd de opslag in 2009 verhoogd met 0,5 procentpunt.

Overstappen

In beide gevallen neemt het Kifid in zijn overwegingen mee dat beide klanten pas zó kort voor de wijziging van de tarieven daarvan op de hoogte werden gesteld, dat het voor hen onmogelijk was om gebruik te maken van het recht over te stappen naar een andere aanbieder. Bij ABN Amro ging dat om een termijn van tien werkdagen. ING hanteerde een termijn van twee weken.

In 2015 werd ABN Amro door de rechter veroordeeld tot het terugbetalen van ten onrechte verhoogde renteopslagen bij euriborhypotheken. In dat geval ging het om een groep van een paar duizend klanten in een keer. ING en SNS kozen na onderhandelingen met stichting Stop de Banken eieren voor hun geld en gingen over tot schadevergoeding. ABN Amro weigerde dat in eerste instantie en liet de zaak beoordelen door de rechter.

BRON: FD

DeHypothekenMakelaar.nl



Laatste update: 16/06/2017 10:45.17