VerbijsterendAdvies.nl
Persoonlijk maatwerk in verzekeringen en financiŽle diensten van De PensioenMakelaar & De HypothekenMakelaar

Toezicht slaat weer door? Belwinkel moet van AFM inkomen, vaste lasten en BKR toetsen……

Belwinkels moeten hun klanten vanaf vandaag vragen naar het inkomen en de vaste lasten als zij hen een mobiele telefoon van meer dan € 250 op afbetaling verstrekken. Deze verplichting vloeit voort uit het toezicht dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) vanaf heden houdt op alle Nederlandse telecomaanbieders. Bij toestellen vanaf € 1.000 moet de klant ook een loonstrook of bankafschrift tonen.

Het toezicht op de de telecomsector vloeit voor uit de aangescherpte registratie van schulden door het Bureau Kredietregistratie (BKR). Vanaf 1 december 2016 worden alle kredieten, die groter zijn dan € 250 en die langer dan een maand worden gebruikt, geregistreerd. Daaronder vallen winkelpassen, creditcards, doorlopende kredieten en limieten op de betaalrekening en dus ook mobiele telefoons op afbetaling.

Inkomen, vaste lasten en overig krediet BKR

Telecomaanbieders die leningen van meer dan € 250 verstrekken voor een mobiele telefoon op afbetaling, zijn met ingang van vandaag 1 mei 2017 verplicht te vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten. Ook moeten zij bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nagaan of er andere kredieten zijn afgesloten.
Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan € 1.000 hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is. (..) Bij twijfel hierover kan er wel naar bewijsstukken worden gevraagd.

AFM-vergunning verplicht

De telecomaanbieders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de inkomenslastentoets en de registratie bij het BKR. Ook moeten de telecomaanbieders als ‘kredietverstrekker’ beschikken over een een vergunning van de AFM.

Toezicht op overkreditering

De AFM stelt erop te gaan toezien dat telecomaanbieders niet te veel krediet geven waardoor consumenten in de problemen kunnen raken. Ook stelt de toezichthouder eisen aan de informatie over het krediet. “De kosten voor het mobieltje op afbetaling moeten duidelijk en op eerlijke wijze van te voren aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. Hierdoor weet de klant precies wat hij moet betalen voor de mobiele telefoon op afbetaling en worden prijzen beter vergelijkbaar. Het krediet in het telefoonabonnement verbergen is niet toegestaan.”

Kifid klachtenloket

Net als bij andere financiële dienstverleners wordt Kifid het klachtenloket voor consumenten die persoonlijke klachten hebben over de kredietverstrekking door telecomaanbieders.

Bron: AM Robert Paling op 1 mei 2017
VerbijsterendAdvies.nl

 



Laatste update: 01/05/2017 15:03.50